سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 دی 89 - شعر طنز تلخ سیاسی

بال سبز و بال سرخ

پنج شنبه 89 دی 23 ساعت 8:36 عصر

غرب و عاشورا  

 

نهضت عظیم عاشورا از مهمترین حوادث تاریخ بشریت است که همواره مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران می باشد. در مغرب زمین پیرامون این حادثه عظیم آثار و پیامدهای آن دو رویکرد عمده وجود دارد:

الف. رویکرد عاشورا پژوهی؛

بسیاری اندیشمندان و متفکران غربی با رویکردی پژوهشی به حادثه کربلا پرداخته اند و کانون پژوهش آنها عمدتاً بر محورهایی نظیر؛ مظلومیت شخصیت و خانواده امام حسین(ع)، وقوع چنین حادثه زشت و قبیحی در نظام سیاسی با نام اسلام، عملکرد حکومت دارای عنوان اسلام در مورد مخالفان سیاسی و فرهنگی، خط مشی و تاکتیک های امام به عنوان رهبر مخالفان نظام حاکم، جریان های معارضه جو در دولت اسلامی، متمرکز بوده است.[1] برخی از این پژوهشگران بر حقانیت چنین واقعه حیات بخشی برای اسلام و آزادی خواهی در جهان، سر تعظیم فرود می آورند. از جمله:[2]

1. چارلز دیکنز نویسنده معروف انگلیسی می گوید: «اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام، فداکاری خویش را انجام داد.»

2. ادوارد براون مستشرق معروف انگلیسی می نویسد:«آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتی غیرمسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند.»

3. توماس ماساریک می گوید: « گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح(ع) مردم را متأثر می سازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین(ع) یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین (ع) مانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر.»

4. ماربین آلمانی خاورشناس اذعان می دارد: «حسین (ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود، به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هرچه ظاهراً عظیم و استوار باشد، در برابر حق و حقیقت چون پر کاهی بر باد خواهد رفت.»

5. آنتوان بارای مسیحی بر این عقیده است: «اگر حسین(ع) از آن ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی برمی افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می نمودیم و مردم را با نام حسین(ع) به مسیحیت فرا می خواندیم.»

6.گیبون مورخ انگلیسی می نویسد: « با آنکه مدتی از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلک مشقات و مشکلاتی که حضرت حسین (ع) تحمل نموده، احساسات سنگین دل ترین خوانندن را برمی انگیزد، چندانکه یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می یابد.»

7. توماس کارلایل خاورشناس مشهور انگلیسی چنین اظهار می دارد:«بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم این است که حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبرو می شود اهمیتی ندارد. پیروزی حسین (ع) با وجود اقلیتی که داشت موجب شگفتی من است.»[3]

 

ب. رویکرد عاشورا هراسی؛

پیروزی، تثبیت و تداوم انقلاب عظیم اسلامی ایران در مقابل استکبار جهانی و گسترش نهضت های اسلامی، سردمداران غرب و متفکران وابسته به نظام سلطه لیبرال دموکراسی را به ریشه یابی منابع قدرت این جریان جدید و قدرتمند و تحلیل چرایی و چگونگی پیدایش انقلاب اسلامی و عواملی که باعث شده نظام سلطه را روز به روز به سقوط و فروپاشی نزدیک کند، فرا خواند.

غربی ها با مطالعه در اتاق های فکر خود به این نتیجه رسیدند که ریشه و الگوی انقلاب اسلامی ایران نهضت و عاشورای حسینی است.[4] به عنوان نمونه در کنفرانسی که در آمریکا توسط سازمان سیا برگزار شده بود، یکی از افسران سیا می گوید:«بعد از مطالعه انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدیم که در پیروزی انقلاب فقط سیاست های اشتباه شاه نقش نداشته بلکه عوامل دیگری نظیر رهبری مذهبی و فرهنگ شهادت موثر بوده است... فرهنگ شهادت از 1400 سال پیش توسط نوه پیامبر (ص) به وجود آمده و هر ساله با عزاداری در ماه محرم این فرهنگ ترویج و گسترش می یابد و شیعیان بیشتر از سایر مذاهب فعال هستند و با هزینه 40 میلیون دلار برای مطالعه بیشتر برای شناخت شیعه و عقاید شیعیان متوجه شدیم که نمی توان به طور مستقیم با آنها درگیر شد و پیروزی در برخورد رودررو سخت است و باید پنهانی حرکتی نرم را بر علیه آن ها دنبال کرد.»[5] این مقام اطلاعاتی آمریکا در ادامه چنین بیان می دارد: «شیعیان هر ساله با برگزاری مراسم، فرهنگ عاشورایی و روحیه شهادت طلبی را زنده نگه می دارند و باید این فرهنگ را از آن ها گرفت».او درباره عملکردهای سازمان سیا در زمینه مقابله با فرهنگ عاشورایی و شهادت طلبی می گوید:«با نفوذ  مالی و حمایت از برگزارکنندگان مراسم عزاداری تلاش کردیم عقاید شهادت طلبی را سست کرده و با ایجاد مسایل انحرافی شیعه را خرافی جلوه دهیم و با تضعیف روحانیت و مرجعیت آن ها را به دست خودشان و سایر مذاهب نابود کنیم و به این ترتیب تیر خلاص را رها کنیم».[6]

نمونه دیگر اینکه؛ پس از پیروزی های چشمگیر و حیرت آور رزمندگان اسلام در دهه 60 و عملیاتهایی همچون خیبر و کربلای 5 ،که شیعه قدرت خودش را آشکار کرد، فرانسیس فوکویاما (Francis Fukuyama)، فیلسوف، تحلیلگر نظامی و جزو استراتژیست های ارشد پنتاگون در کنفرانسی در اورشلیم در سخنرانی خود با عنوان «باز شناسی هویت شیعه» می گوید:«شیعه پرنده ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیر های ماست. پرنده ای که دو بال دارد، یک بال سبز و یک بال سرخ، بال سبز این پرنده مهدویت و عدالت خواهی و بال سرخ او، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد. این دو بال شیعه را فنا ناپذیر کرده است.» همو در ادامه می گوید: « اما این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری به تن دارد که با آن زره قدرتش دوچندان می شود. در میان مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که به ولایت فقهی نظر دارد. یعنی فقیه می تواند ولایت داشته باشد، این نگاه، برتر از نظریه نخبگان افلاطون است.»

 فوکویاما راه برخورد با این جریان را تضعیف ولایت فقیه دانسته و می گوید: «در صورت تضعیف ولایت فقیه، رفاه طلبی جای شهادت طلبی را می گیرد و پس از آن اندیشه عدالت خواهی و انتظار نیز از جامعه رخت بر می بندد.» از منظر او «مهندسی معکوس برای مقابله با شیعیان این است که ابتدا باید ولایت فقیه را خط بزنید و تا این را خط نزنید، نمی توانید بال های سبز و سرخ یعنی کربلا و مهدویت را بی خاصیت کنید. برای پیروزی بر یک ملت باید میل مردم را تغییر داد، لذا ابتدا ولایت فقیه را خط بزنید، پس از آن، شهادت طلبی به رفاه طلبی تغییر می کند. اگر این دو تا ـ یعنی ولایت و شهادت ـ را خط زدید خود به خود اندیشه های امام زمانی و مهدویت هم از جامعه شیعه رخت بر می بندد 

[7]

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با تأکید بر تأثیر عاشورا بر پیروزی های درخشان آنان در مقابل رژیم صهیونیستی چنین اظهار می دارد: «جنگ 33 روزه یکی از مصداق های کربلا بود و پیروزی حزب الله در این جنگ نتیجه فرهنگ عاشورا بود... مراکز علمی خارجی پس از مطالعات و تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیدند که دو اسم نقش بسیار زیادی در پیروزی های ملت لبنان دارد که همان حسین و زینب است و کربلا نماد و الگویی کامل برای پیروز شدن ما در هرگونه جنگی است.»[8]

 

و این همان دکترین امام(ره) است که فرمود:« این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» و «کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک حضرت سیدالشهدا را زنده نگه دارید که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته مى‏شود[9] و رهبر فرزانه انقلاب بر لزوم استمرار این منبع قدرت عظیم الهی تاکید داشته و می فرماید:

« در ایام محرّم و صفر، ملت عزیز ما باید روح حماسه را، روح عاشورایى را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکل به خدا را، روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را، در خودشان تقویت کنند و از امام حسین علیه‏السّلام مدد بگیرند.»[10]

 

پی نوشت ها:


[1] - جهت آشنایی با این پژوهش ها ر.ک: نگاهى به عاشورا پژوهى در غرب، عبدالحسین حاجى ابوالحسنى و محمد نورى، کتابخانه اینترنتی تبیان.

[2] - منبع: کتاب فرهنگ عاشورا.

[3] - برگرفته از پایگاه اینترنتی حوزه نت.

[4] - برای آشنایی با دیدگاه اندیشمندان داخلی ر.ک: عاشورا، خاستگاه انقلاب اسلامى ایران، مرتضى شیرودى، فصلنامه حکومت اسلامی، ش 27؛ عباسعلى عمید زنجانى، انقلاب اسلامى و ریشه‏هاى آن، تهران: نشر کتاب سیاسى، 1369، ص‏475.

[5] - مشروح این کنفرانس در کتابی با عنوان «نقشه ای برای جدایی مکاتب الهی» آمده است.

[6] - همان به نقل از: غرب نهضت عاشورا را ریشه سقوط و فروپاشی خود می داند، خبرگزاری فارس، 9/9/1389.

[7] - منبع: پایگاه خبری شیعه.

[8] - روزنامه کیهان، یکشنبه 21 آذر 1389- شماره 19813.

[9] - صحیفه نور، ج‏18، ص‏12.

[10] - در دیدار قشرهای مختلف مردم به مناسبت فرارسیدن ماه محرم 10/4/1371.

 

نویسنده : علی رضا محمدی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


   

نوشته شده توسط : عباس

نظرات ديگران [ نظر]


رنگ غربی

جمعه 89 دی 17 ساعت 8:2 عصر

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;} @font-face {font-family:"B Karim"; panose-1:0 0 4 0 0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault { font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt;} div.Section1 {page:Section1;} -->

کـوچه ها با ما دگر حـــرف غـریبی می زننــد
                                      یــاد و افــکار قـــدیمی را به سیـــلی می زنند

از همان روزیکه جام زهر خورانــدیش برفت
                                       همرهان پاشیده اند بر سوز دل همواره  نفت

آن شنیدی انقلاب فـرزند خود را می خـــورد
                                   زین سبب شیـعه همیشه خون دلها می خورد

هـیچ می دانی پس از او با یتیمانش چه شــد
                                    غـــربت یــاران جبــــهه در خـــیابان تازه شد

کـــوچه ها رنگین شده اما نه ازخــون شهید
                                     رنگ روغن می زنند از نوع غربی و جـــدید

خــانه از نام شهـیدان تا به کـی افـــسردگـــی
                                  موج شادی در جهان ست بـی خیال از بردگی

ذکـر تکبیـر در مجـالس ارتـــجاع باشد کنون
در مجـالس جمــلگی در حال رقصند و جنـون

گــر چه یاران عــلی جــز غم نبردنــد حاصلی
دشـمنان  اندر وطن  گشتند رفسیق قابلی

چـــرخشی کامــل نمودند از اصول انقلاب
وای من! شـد جمله آمـــال شهیدان نقش آب

قـــامت خود خم نمودنـــد بر دلار اجنـــبی
تیـــشه دشمـن زدند بر سنـــت و دیـــن نــبی


چونکه دین راه دغل را بر بسیجی بسته است
فتنه گر با این دغل از  دست قانون رسته است

تـــا کـــه استـــاد دغــل را با خطا تیری زدند
بـوق و کـــرنـا از گــلوی همچنان گنجی زدند

لاکـــن ار خــونی بریزد هر کجا از یک شهید
یـــک گریزی ناجوانـــمردانه سطــحی آورید
در زمان شهرداری کرباسچی سروده شد


نوشته شده توسط : عباس

نظرات ديگران [ نظر]


مناسبت سالگردحماسه(9دی)

دوشنبه 89 دی 6 ساعت 7:25 عصر

این فتنه سبزینه پوش، هرگز نمیگردد خموش
                                طباخ آن بیگانه است از کارتر و  ریگان و بوش


از مهره های داخلی ، دارد همیشه عاملی
                               
آخوند و رپ و  فوکولی ،گنجی کدیور و سروش 

طلحه  زبیر و عمرو عاص ، بودند ز یاران خواص
                             مکر و ریا آخر چه کرد؟ در حفظ جان رفت آبروش

ماکو سرخس تا چاه بهار، ایران سراسر دینمدار
                              در شهرک غرب و ونک ،بودند کسانی چون وحوش

آنان که دادند جام زهر ؛ از  ضعف ایمان و بصر
                              گفتند به رهبر این زمان ، اینک تو هم قدری بنوش

شد  نوبت رقاصه ها ، بوده فریب آن قصه ها
                             آن مخملی باف از  قدیم ، بوده
  هم آواز گوگوش

شرمی نما ای بی وفا ، کم کن نفاق و  حیله را
                              گشتند خواص بی بصر ،با خائنین دین فروش

روزی تو بودی با ولی ، خطت جدا گشته ولی
                                یاران فرامش کرده ای، یا قپه های روی دوش

شیطان چه زیرک آمده ، با چهرهء شک آمده
                               در کاخ سبز اموی! ، ازبهر دین دارد  خروش

سرمنشا این فتنه ها  ، باشد درون سینه ها
                             عمرت دگر طی کرده ای ، در راه دین قدری بکوش

در کشور آل علی(ع) ، بر دشمنانش مایلی؟
                                  در روز عاشورا چرا ، گشتی چنان شمر چموش

در  روز قدس با دشمنی ، هم سنگر اهریمنی
                                   آیا تو  یار میهنی ، کارت به دشمن خورده جوش

حرف دو پهلو میزنی ، نامه به رهبر میزنی
                                 
دشمن برای تفرقه ، گشته سراپا جمله گوش

 جا ماندگان از  قافله ، بودند به فکر فایده
                                
(طوفان)ملت نه(9) دی ،اما از آنها برده هوش



نوشته شده توسط : عباس

نظرات ديگران [ نظر]